Scroll Top
19th Ave New York, NY 95822, USA
Radostný květů tanec --- A joyful dance of blossoms

Foťte krajinu pomalu

aneb “slow photography”

 

Jak se asi může fotit pomalu, ptáte se možná. Ne, nemám tím na mysli dlouhé časy pro rozmazání vody či mraků. Jde o způsob, o přístup k focení, který byl kdysi samozřejmý a prakticky jediný možný. Dnešní doba je ale o rychlosti. Vše se zrychluje a tempo je udáváno technologickými inovacemi, což se odráží i na způsobu, jakým fotíme.

 

Stále více převládá instantní focení, buď rovnou na mobil, nebo sice fotoaparátem, ale přesto spíše tak, aby fotka byla co nejrychleji hotová a připravená na sdílení na sociálních sítích. Nic proti tomu, i to má ve fotografickém světě své místo. Tento článek se ale trochu vrací ke kořenům a má za cíl ukázat jiný způsob, který vede ke zpomalení celého procesu, ve snaze získat skutečně vyladěné snímky. Způsob, který vždy byl základní esencí tradiční krajinářské fotografie.

v2

Krajinářská fotografie, jak ji vnímám já, ale i mnoho jiných fotografů, představuje příležitost pro usebrání kdesi mimo civilizaci, v lůně přírody, se kterou se snažíme (znovu) najít spojení. Daleko od každodenního shonu a onoho zrychleného světa máme možnost konečně zpomalit, nebo se dokonce úplně zastavit. Tento přístup má pozitivní efekt nejen pro nás samotné, ale také pro fotografie, které pořizujeme. Pomalé focení zvyšuje pravděpodobnost nalezení skutečně vyvážené kompozice, docílení čistého záběru bez rušivých prvků a v neposlední řadě zachycení oku lahodícího světla a atmosférických podmínek. Co tedy dělat, abychom fotili pomalu, a tedy promyšleně?

Podzim přišel do Bledu --- Autumn came to Bled

 

Nevytahujte foťák hned

Klidně jej mějte připravený pro případ, že by nastal nějaký náhlý a neopakovatelný moment. Často jsme ale excitovaní a plní dojmů, což nás někdy vede ke zběsilému mačkání spouště. Když se ale dostanete na místo, které vás zaujalo, dopřejte si trochu času na to, abyste se v první řadě dobře porozhlédli. Zkuste se zastavit a vnímat jen své okolí, jak na vás působí a co z něj pro vaše oči nejvíce vystupuje a zaslouží si tedy mít ústřední místo ve fotce.

Stativ – fotografický zpomalovací pás

Je to tak, stativ je perfektní pomůcka pro zpomalení vašeho focení, jako když zpomalovací pás zbrzdí uspěchaného řidiče. Se stativem je z principu pomalejší práce, což s sebou ale přináší odměnu např. v podobě vyšší ostrosti snímků v důsledku pevného podkladu a možnosti použití expozičního bracketingu. Hlavně vás ale donutí více promýšlet kompozici záběru.

v2

Zvolte si jeden pohled, na kterém setrvejte

K použití stativu se váže i tato poučka. V rámci průzkumu lokality si ponechte volnost pohybu, a tedy fotoaparát jen v ruce. Zkoušejte různé pohledy, hrajte si s umístěním popředí a dalších částí snímku, ale nakonec se rozhodněte pro jeden, který bude pro tentokrát vládnout všem. Poté již můžete jen stát a pozorovat, jak se mění světlo a celkové podmínky. Každý okamžik, kdy slunce zasvítí na jiné místo, nebo se pohne mlha či mraky, pak můžete zaznamenat a ve výsledku se rozhodnout, který snímek ze série vám sedí nejvíce, nebo v grafickém editoru vytvořit tzv. kompozitní fotografii složenou z mnoha snímků z různých časů.

Buďte na místě s předstihem

Jde o vžité pravidlo, být na lokaci alespoň 1h před focením (tedy typicky 1h před zlatou hodinkou okolo východu / západu slunce) a má to svůj smysl právě proto, abyste měli čas rozložit stativ, připravit si kompozici a nastavit fotoaparát. Klidně si dopřejte času i více a buďte na místě třeba o 2h dříve (snáze se toho dociluje před západem než před východem slunce). Odměnou vám bude dostatek času pro pozorování, nalezení nejlepšího záběru, ale i svoboda výběru místa, které občas může zabrat jiný kolega fotograf:-).

Pomalé focení (anglicky „slow photography“) má dnes smysl možná větší než kdy dříve. Jsme zahlceni fotkami, které ale vypadají často podobně a je z nich znát snaha o jejich rychlé zhotovení a hlavně publikování, primárně na soc. sítích. Pomalý způsob může často vést k lepším výsledkům a fotkám, které jsou propracovanější co do kompozice i zachycení světla. Spíše se vám pak podaří realizovat váš záměr a snad i odlišit se od proudu instantních fotografií. Jako ne zrovna nepodstatný efekt také dost možná budete mít intenzivnější zážitek z focení, i samotného bytí v přírodě.

 -MS

 

v2

Leave a comment