Scroll Top
19th Ave New York, NY 95822, USA
PA220091

OM-5 v rukou krajináře – první dojmy Milana Strachoty

PŘEDMLUVA

Jelikož jsem dopředu věděl, že nebudu mít čas se testováním nové OM-5 zabývat a poctivě napsat článek s prvními dojmy, nabídl jsem svému kamarádovi Milanovi Strachotovi, jestli by to za mě nevzal:-). To se také stalo a byla to zjevně dobrá volba, neboť tak pečlivě bych se testování ani psaní článku při aktuální vytíženosti rozhodně nevěnoval. Jelikož ale Milan stále nemá vlastní web (i přes mé občasné náznaky, že by měl:-) ), objevuje se článek na webu mém. Přeji tedy příjemné počtení / prohlížení a odkaz na Milanovy fotky najdete výše pod jeho jménem.


Úvod

Díky nabídce českého zastoupení společnosti OM System jsem dostal možnost otestovat nový fotoaparát OM-5 krátce poté, co byl představen veřejnosti. Jelikož fotím výhradně krajinu, zaměřil jsem se právě na jeho vlastnosti z pohledu krajináře. Vzal jsem foťák na různé lokace v Bavorsku, Slovinsku a Jizerských horách, abych zjistil, jak se s novinkou fotí a co přináší.

Design

Na první pohled se od jeho předchůdce OM-D E-M5 Mark III nic nezměnilo. Tělo je tvarově naprosto shodné. Někteří zájemci očekávající nový design a přiblížení jeho tvarů k vlakové lodi OM-1 budou možná trochu nespokojeni, jiní naopak ocení osvědčenou a skvělou ergonomii předchůdce při zachování kompaktních rozměrů i přitažlivý retro design. Po několika dnech, které jsem strávil s foťákem v přírodě, mohu říci, že se řadím k druhým jmenovaným.

OM System OM-5

Pětkovou řadu Olympusu vždy definoval pojem “Vysoký výkon v malém těle” a jsem rád, že nová OM-5 v této tradici pokračuje. Tělo je zkrátka ergonomicky vyladěné. Malý, ne příliš vystouplý grip zajišťuje jisté držení, a to mám hodně velké ruce. Drobné tělo nabízí mnoho ovládacích prvků, z nichž chci vyzdvihnout hlavně ty nejpoužívanější – oba rollery společně se spouští integrovanou do toho předního jsou skvěle dostupné. Stejně tak tlačítko AFL (důležité pro ostření odděleně od spouště) se nachází přímo proti palci. A když fotím s levým okem přiloženým k hledáčku (jsem tak zvyklý), palec na tlačítku nepřekáží.

Co je nového

Hlavní změny se ovšem odehrály uvnitř. Nová OM-5 přebírá mnoho funkcí z vlajkové jedničkové řady, konkrétně se funkční výbavou velmi přibližuje modelu EM-1 Mark III. Pojďme se na novinky podívat podrobněji.

Live ND filter

Tato funkce umožňuje prodloužit expoziční čas bez použití šedých neutrálních filtrů a otevírá tak prostor k dlouhým expozičním časům i v situacích, kde je světla příliš. Funguje tak, že fotoaparát pořídí tolik snímků, kolikrát má čas prodloužit, a spojí je dohromady. Tzn. pokud  vychází expoziční čas bez filtru např na ⅛ s, s použitím “ND8” se celková doba snímání prodlouží 8x na 1 s. Jas výsledného snímku zůstane stejný jako s vypnutým Live ND při ⅛ s, ovšem všechny pohyblivé děje za 1s jsou zaznamenány.

 

Ideální je fotografovat ze stativu, není to však vždy nutné – díky výkonnému stabilizátoru lze udržet ostré i snímky exponované kolem 1s (na krátkých a středních ohniscích). Za takový čas již dosáhnete např. efektu rozmazání tekoucí vody. Z následující fotky je patrné, že zachycený vodopád působí zcela přirozeně a snímek je při focení z ruky perfektně ostrý.

Jizerské hory. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 12 mm

F5.6, ¼ s, ISO 200, Live ND8 + CPL, z ruky

výřez, 100% přiblížení

 

Live ND funguje pouze v manuálním režimu a poskytuje rozsah ND2 – ND16. Fotografům, kteří pro svou práci používají i silné filtry úrovně klidně ND1000, by mohl takový rozsah přijít nedostatečný. Síla funkce Live ND však spočívá právě v kombinaci se skutečnými ND filtry. Efekt prodloužení expozičního času se s nimi totiž násobí. Například tedy Live ND16 + filtr ND64 mají ve výsledku efekt jako ND1024. S jediným skutečným ND filtrem tak získáte téměř nepřerušenou řadu ND filtrů od slabých po velmi silné. Pokud byste chtěli podobné flexibility dosáhnout pouze se skutečnými filtry, museli byste pořídit celou sadu.

 

Následující tabulka ukazuje přípustné kombinace v případě vlastnictví jediného filtru ND64. 32-násobné prodloužení času v tomto případě dostupné není, avšak snadno jej dosáhnete změnou clony o 1 clonové číslo, když vyjdete z některé ze “sousedních” kombinací ND filtrů.

 

ND Filtr 64
Live ND 2 4 8 16 nelze 2 4 8 16
Výsledný ND 2 4 8 16 32 64 128 256 512 1024

 

Hi-Res shot z ruky

Režim Hi-Res je v pětkové řadě přítomný od modelu Mark II, dosud však vyžadoval k pořízení ostrého snímku stativ. Nyní přichází jeho varianta pořízení z ruky (Handheld Hi-Res). Využívá přirozeného chvění fotoaparátu v rukou fotografa, čímž se dosáhne posunu mezi snímky. Takto je pořízeno 16 snímků, přičemž každý zvlášť je stabilizovaný. Po složení je výsledkem 50 MPix fotografie ve formátu JPEG a RAW (Hi-Res ze stativu zapisuje 50 MPix JPEG a 80 MPix RAW).

 

Díky stabilizaci dílčích snímků je možné dosáhnout ostrého výsledku i při poměrně dlouhých expozičních časech – až 1 s není problém. Pořízení takového snímku pak trvá 16 x 1s.

 

Přínos režimu Hi-Res je ve zvýšení rozlišení a kvality výsledného snímku. Nárůst zachycených detailů u režimu z ruky není tak vysoký jako u režimu ze stativu, výsledek se blíží spíše standardnímu režimu snímání. Důležitější je kvalita obrazových dat – množství šumu a věrnost barev. S takovými daty se pak mnohem lépe pracuje v postprocesu. Hi-Res nám např. umožní snímek výrazně podexponovat, tím zachránit informace ve světlých částech fotky (typicky obloha) a následně v postprocesu zesvětlit stíny do finální podoby. Při zachování kresby a věrných barev. Jednoduše řečeno, v náročných světelných podmínkách dokáže zachránit situaci a dovolí zachycovat více takových scén “na jeden záběr”.

 

Jedinou stinnou stránkou je délka zpracování finálního složeného snímku. Výpočet trvá kolem 15 s. Fotografování krajiny je většinou pomalá disciplína a tento prostoj nás tedy nemusí tolik trápit, někdy se však podmínky mění tak rychle, že nám 15 vteřin připadne jako věčnost. Na to je třeba při použití režimu myslet.

 

Následující snímek ukazuje použití v náročných podmínkách po západu slunce a bezproblémové udržení delší expozice z ruky.

Hintersee, Bavorsko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 12 mm

F5.6, 1/1.6 s, ISO 200, Handheld Hi-Res 50 MPix

výřez, 100% přiblížení

 

Výkonnější stabilizátor

Nový stabilizátor v modelu OM-5 umožní dle specifikací udržet snímek ostrý při prodloužení expozičního času až o 6,5 EV. To je o 1 EV (1 clonové číslo) lepší výsledek než u předchůdce. Měl jsem možnost oba modely proti sobě porovnat. Nafotil jsem sérii snímků na ohnisku 12mm (ekv. 24 mm), přičemž známá poučka říká, že udržitelný čas je přibližně obrácená hodnota ekvivalentní ohniskové vzdálenosti, v tomto případě cca 1/25 s. Zatímco limit pro stabilizátor E-M5 Mark III byl okolo 2 s, OM-5 může jít dál a zvládne i 4 s. Dávám tedy specifikacím za pravdu, slibované zlepšení se koná.

 

To je vítaná pomoc nejen při běžném focení, ale zvyšuje efektivitu i zmíněných režimů Live ND a Handheld Hi-Res.

 

Další ukázkový snímek slouží k předvedení schopností stabilizace v kombinaci s Live ND filtrem – ani expoziční čas 2s na ohnisku odpovídajícím cca 50 mm není problém, ostrost je stále na velmi dobré úrovni.

Slovinsko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 28 mm (56 mm EQ)

F5.6, 2 s, ISO 200, Live ND16 + ND32, z ruky

výřez, 100% přiblížení

 

Starry Sky AF

Tento režim autofokusu dokáže přesně zaostřit na hvězdnou oblohu (tzn. na nekonečno) i když v okolí panuje naprostá tma. Velmi tak usnadňuje fotografování nočních scenerií. Focením hvězdné oblohy se nezabývám, takže jsem jej netestoval. Ovšem již se osvědčil v modelech E-M1 Mark III a OM-1 a je příjemné jej nalézt i v pětkové řadě.

Moje menu

Jedna ze dvou nových vychytávek usnadňující ovládání je Moje Menu. Do něj si můžete přidat libovolnou položku ze všech úrovní nabídek klasického menu a získat k ní tak rychlejší přístup. Lze vytvořit až 5 vlastních záložek a každá může obsahovat až 7 položek. 

Uživatelské režimy na tlačítku

Další vylepšení představuje možnost přidělit některému z tlačítek funkci rychlého vyvolání uživatelského režimu. Stejně jako u E-M5 Mark III platí, že z otočného voliče režimů je dostupný pouze první uživatelský režim C. Předchůdce pak dále nabízel režimy C2 a C3, k nimž však nebyl rychlý přístup, museli jste je vyvolat přes menu.

 

OM-5 rozšiřuje nabídku na C2, C3, C4 a každý z těchto režimů je možné přiřadit některému z programovatelných tlačítek. Stiskem tlačítka se veškeré uložené nastavení vyvolá z paměti, nezávisle na tom, jaký expoziční režim je zrovna nastaven na otočném voliči. Opětovným stiskem se vrátí předchozí nastavení zpět.

Krytí IP53

Již předchůdce disponoval blíže nespecifikovanou ochranou proti vodě a prachu, OM-5 nyní přichází s certifikací IP53, která značí úroveň ochrany proti stříkající vodě a vniknutí prachu dle normy IEC 529. Úroveň krytí jsem u zapůjčeného vzorku netestoval :). Mohu se tedy jen domnívat, že ochrana proti živlům bude u novinky ještě propracovanější. 

Shrnutí

Nový fotoaparát OM-5 mě potěšil tím, jak přistupuje ke změnám. Zachovává osvědčenou a funkční ergonomii a přidává funkce z vyšší modelové řady, které výrazným způsobem rozšiřují možnosti jeho použití. V tabulce parametrů mohou změny působit nenápadně, jelikož zde nenajdete senzor nové generace ani navýšení megapixelů. Nové funkce jako Live ND a Handheld Hi-Res jsou však jako stvořené pro fotografy krajiny, kteří se chtějí pohybovat v přírodě nalehko, a dovolí jim přitom pořizovat snímky v široké škále náročných situací.

 

Na druhou stranu, výrobce se nemusel až tak striktně držet původního designu. V důsledku toho totiž probíhá nabíjení stále pomocí zastaralého Micro USB konektoru. USB-C je dnes již standard naprosto všude. Rovněž elektronický OLED hledáček se zvětšením 0.68x a rozlišením 2.36 milionu obrazových bodů dnes zapadne spíš do průměru. Návrat ke zvětšení 0.74x z modelu E-M5 Mark II a vyšší rozlišení by hledáčku prospělo.

 

Co se mi líbí:

  • osvědčená ergonomie
  • výkonný stabilizátor
  • režimy Hi-Res shot
  • Live ND filtr
  • přizpůsobitelné Moje menu
  • rychlý přístup k uživatelským režimům přes tlačítko
  • certifikace odolnosti IP53

 

Co bych si přál zlepšit:

  • pouze Micro USB konektor
  • zvětšení a vyšší rozlišení hledáčku

Doporučení

Přemýšlel jsem, na jaký typ fotografování se nový OM-5 nejvíce hodí. Určitě jej mohu doporučit každému, kdo hledá všestranný a přitom co nejkompaktnější fotoaparát, který se nezalekne ani náročných venkovních scén a drsnějšího počasí. Vycházejí mi tak 3 skupiny fotografů:

 

Cestovatelé a dobrodruzi: Podle mě jasná cílová skupina. Na horské túře, ale také např. v letadle se každý gram počítá a tyto situace vám často ani nedovolí sbalit s sebou těžkou fototechniku. Pak přemýšlíte, který objektiv nechat doma.. a nebo mít OM-5 a všechny objektivy s sebou. Nové funkce ještě zvyšují schopnosti fotoaparátu a dávají nám do ruky nástroj, kterým lze pořídit perfektní fotku i v náročných podmínkách.

 

Fotografové krajiny: Mohou být součástí první skupiny. Fotoaparát OM-5 jim poskytne skvělou ergonomii, vynikající kvalitu snímků a nově i pokročilé funkce k zachycení všech fotografických motivů v krajině.

 

Street fotografové: Malé rozměry vás učiní nenápadnými a snadněji splynete s davem. Díky tomu zachytíte momenty, které by fotografovi s velkým “dělem” třeba unikly. A když budete chtít, můžete vytáhnout z kapsy jiný objektiv a zaměřit se třeba na focení městských scenérií.

 

Fotoaparát skvěle doplňuje skupina kompaktních objektivů M.Zuiko řady PRO. Jako základní zoom bych zvolil 12-45 mm F4 PRO, se kterým tvoří tělo OM-5 perfektně vyváženou dvojici. Set bych doplnil podobně rozměrným pevným objektivem 20 mm F1.4 PRO pro fotografování momentek, portrétů a za nízké hladiny osvětlení. Rozsah ohnisek lze prodloužit lehkým teleobjektivem 40-150 mm F4 PRO. 

 

Pokud vás lákají světelnější a těžší objektivy z řady PRO, doporučil bych doplnit tělo gripem ECG-5 pro lepší úchop, případně se poohlédl po větších tělech z jedničkové řady, s nimiž bude ergonomie soustavy vyváženější.

Další ukázkové fotografie

Bavorsko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 19 mm

F5.6, 1/320 s, ISO 200

Bavorsko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 16 mm

F5.6, 1/250 s, ISO 200, Handheld Hi-Res 50 MPix

výřez, 100% přiblížení

Bavorsko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 23 mm

F8, 1/4 s, ISO 200, Live ND4 + ND32 + CPL, z ruky

výřez, 100% přiblížení

Rakousko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 45 mm

F5.6, 1/500 s, ISO 200

Bavorsko, Neuschwanstein. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 45 mm

F5.6, 1/2000 s, ISO 200, Handheld Hi-Res 50 MPix

Slovinsko. M.Zuiko 12-45mm F4 PRO, 15 mm

F5.6, 1/250 s, ISO 200

Leave a comment